Antalya’da CHP’den ayrılan ve yoluna bağımsız devam eden Aksu Belediyesi Başkanı İsa Yıldırım’ın Ak Parti’ye çekmesi konuşulurken, Sayıştay raporu dikkatleri üzerine çekti. Aksu Belediyesi’nin üçüncü şahıslara yaptığı kıyak raporda gözler önüne serildi.
Raporda şu bilgilere yer verildi;
“Perge Ören Yerine İlişkin Kültür ve Turizm Bakanlığıyla Yapılan Protokole Aykırı İşlemler Yapılması Kültür ve Turizm Bakanlığı ile Perge Örenyerine ilişkin yapılan protokole aykırı olarak otopark ücretlerinin toplanmasına ilişkin takip ve kontrolün yapılmadığı ve 24 adet satış tezgahının ihalesiz ve bedelsiz olarak üçüncü kişilere işlettiği görülmüştür. A-) Perge Örenyerinde Bulunan 24 Adet Satış Tezgahının Bedelsiz ve İhalesiz Olarak Üçüncü Kişilerce İşletilmesi Belediyenin Perge Örenyerinde işletmekle yükümlü olduğu 24 adet satış tezgahının bedelsiz ve ihalesiz olarak üçüncü kişilerce işletildiği görülmüştür.

PROTOKOL AÇIKLANDI
Protokolün “Protokolün konusu” başlıklı 1’inci maddesinde; “İşbu protokol, Antalya İli, Aksu İlesi sınırları içerisinde yer alan Perge Örenyeri karşılama merkezi hizmetlerine ilişkin ihtiyaçların sağlanması, örenyerindeki kültürel değerlerin korunması ve geliştirilmesi için kaynak ihtiyacının karşılanmasına yönelik olarak T.C. Sayıştay Başkanlığı Antalya Aksu Belediyesi 2024 Yılı Sayıştay Düzenlilik Denetim Raporu 23 Kültür ve Turizm Bakanlığı ile Aksu Belediye Başkanlığı arasında yeki ve sorumlulukların belirlenmesi, bu Örenyerinde yer alan 24 adet ticari alana konu tezgah, otopark ve tuvaletlerin iş bu protokolde belirtilen iş ve hizmetler karşılığında Aksu Belediye Başkanlığı tarafından işletilmesi veya belediye iştiraklerine (iktisadi işletme) işlettirilmesine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.” Aynı protokolün “Ticari alanların ve WC lerin kullanım şartları” başlıklı 8’inci maddesi; “Belediye örenyerindeki ticari alan içerisinde yer alan 24 adet satış tezgahını yöresel el sanatlarını ve yöresel ürünleri desteklemek, yöre halkının ekonomisinde katkıda bulunmak, bunun yanı sıra ziyaretçilerin ziyaret esnasında ihtiyaç duyabilecekleri konularda faaliyet göstermek suretiyle işletecek veya kendi iktisadi işletmeleri aracılığıyla işletecektir.” şeklindedir.

BEDELSİZ İHALESİZ KIYAK
Protokole göre Belediye 24 adet satış tezgahını ya doğrudan kendisi işletmek ya da iktisadi işletmeleri aracılığıyla işlettirmek yükümlülüğündedir. Yapılan incelemede, Örenyerinde bulunan 24 adet satış tezgahının herhangi bir bedel alınmaksızın üçüncü kişiler tarafından işletildiği tespit edilmiştir. Protokole göre söz konusu alanların belediyece işletilmesi ya da iktisadi işletmeleri aracılığıyla işlettirmesi gerekmektedir. Nitekim üçüncü kişiler tarafından protokolün imzalandığı 01.10.2021 tarihinden itibaren işletilen bu tezgahlar için herhangi bir bedel de tahsil edilmemiştir. 2886 sayılı Kanun’un “Ecrimisil ve tahliye” başlıklı 75’inci maddesinde; “Devletin özel mülkiyetinde veya hüküm ve tasarrufu altında bulunan taşınmaz malları, özel bütçeli idarelerin mülkiyetinde bulunan taşınmaz mallar ve Vakıflar Genel Müdürlüğü ile idare ve temsil ettiği mazbut vakıflara ait taşınmaz malların, gerçek ve tüzelkişilerce işgali üzerine, fuzuli şagilden, bu Kanunun 9 uncu maddesindeki yerlerden sorulmak suretiyle, idareden taşınmaz ve değerleme konusunda işin ehli veya uzmanı üç kişiden oluşan komisyonca tespit tarihinden geriye doğru beş yılı geçmemek üzere tespit ve takdir edilecek ecrimisil istenir. Ecrimisil talep edilebilmesi için, idarelerin işgalden dolayı bir zarara uğramış olması gerekmez ve fuzuli şagilin kusuru aranmaz.” denilmiştir.

GEÇMİŞE DÖNÜK İŞLEM YAPILACAK
Söz konusu hükme istinaden işgalci durumunda olan tezgahı işleten üçüncü kişilerden geçmişe yönelik olarak ecrimisil tahsil edilmesi gerekmektedir. Kamu İdaresince her ne kadar 2021 yılından başlamak üzere kamu zararına sebebiyet vermemek adına satış tezgahlarını işleten üçüncü kişilere ecrimisil uygulandığı ve tahsil edildiği ifade edilmiş olsa da, Kültür ve Turizm Bakanlığı ile Perge Örenyerine ilişkin yapılan protokole göre Belediyenin 24 adet satış tezgahını ya doğrudan kendisi işletmek ya da iktisadi işletmeleri T.C. Sayıştay Başkanlığı Antalya Aksu Belediyesi 2024 Yılı Sayıştay Düzenlilik Denetim Raporu 24 aracılığıyla işlettirmek yükümlülüğünde olmasına rağmen protokole aykırı olarak 3. kişilerce ihalesiz olarak işletilmeye devam edildiği anlaşılmıştır. Bu itibarla, belediyenin protokole uygun olarak satış tezgahlarını ya kendisi işletmesi ya da kendi iktisadi işletmeleri aracılığıyla işletmesi gerekmektedir.

OTOPARKTA SORUN BÜYÜK
Otopark Giriş ve Ücretlerinin Takip Edilmemesi Belediyenin Perge Örenyerinde işlettiği otoparkın araç giriş kontrollerinin yapılmadığı görülmüştür. Protokolün “Protokolün konusu” başlıklı 1’inci maddesinde; “İşbu protokol, Antalya İli, Aksu İlesi sınırları içerisinde yer alan Perge Örenyeri karşılama merkezi hizmetlerine ilişkin ihtiyaçların sağlanması, örenyerindeki kültürel değerlerin korunması ve geliştirilmesi için kaynak ihtiyacının karşılanmasına yönelik olarak kültür ve turizm bakanlığı ile aksu belediye başkanlığı arasında yeki ve sorumlulukların belirlenmesi, bu örenyerinde yer alan 24 adet ticari alan konu tezgah, otopark ve tuvaletlerin iş bu protokolde belirtilen iş ve hizmetler karşılığında Aksu belediye başkanlığı tarafından işletilmesi veya belediye iştiraklerine (iktisadi işletme) işlettirilmesine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.” denilmiştir.

ÜCRETLER TAHSİL EDİLMEDİ
Aynı protokolün “Ticari alanların ve WC lerin kullanım şartları” başlıklı 8’inci maddesi; “Belediye örenyeri ticari alan içerisinde yer alan otoparkı işletirken fiyat konusunda DÖSİM’den onay alacaktır” şeklindedir. Buna göre Perge Örenyerinde bulunan otoparkın işletilmesi belediyenin sorumluluğundadır. Otopark ücretleri de belediye tarafından tahsil edilmekte ve Belediye bütçesine gelir kaydedilmektedir. Yapılan incelemede, Örenyeri girişinde yer alan otoparkın bariyerinin çalışmadığı, araç girişleri olduktan sonra fiş karşılığında tahsilatın yapıldığı görülmüştür. Bu durumda, alan girişi sağlanan araçların tamamından ücret tahsil edilip edilmediği hususunda gerekli kontroller sağlanamamaktadır. Otopark giriş ücretlerinin sağlıklı bir şekilde kontrol edilebilmesi için Örenyeri girişinde yer alan bariyerin aktif hale getirilerek araçların girişi esnasında ücretlerin tahsil edilmesi gerekmektedir. Kamu İdaresi cevabından, otopark giriş ücretlerinin sağlıklı bir şekilde takip edilmesini teminen Örenyeri girişinde yer alan bariyerin aktif hale getirilmesi çalışmalarının henüz devam ettiği anlaşılmıştır. T.C. Sayıştay Başkanlığı Antalya Aksu Belediyesi 2024 Yılı Sayıştay Düzenlilik Denetim Raporu 25 Bu itibarla, otopark giriş ücretlerinin sağlıklı bir şekilde takip ve tahsilini sağlayacak kontrol mekanizması kurulması gerekmektedir.”





