Antalya’nın Serik İlçesi’nde bulunan Boğazkent (Turizm Pazarı’nda) yer alan esnaflar yaşananlardan dolayı kan ağlıyor. Otellere uzak olan ancak uzun yıllardır bölgede yer alan Pazar eski günlerini arıyor. Hem turizmde yaşanan durgunluk hem de belediyelerin duyarsızlığı esnafı batmaya doğru götürürken, Serik Seyyar Pazarcılar ve Tuhafiyeciler Esnaf Odası Başkanı Mevlüt Akıllı, yetkililere seslendi.

TURİST BİLE GİTMEK İSTEMİYOR
Otellerdeki doluluk oranın çok düştüğünü söyleyen Başkan Akıllı, “Bizim sahil bölgesinde otellerle çarşı arasında mesafe var. Boğazkent'te kapalı bir pazar yerimiz bulunuyor. Yıllar önce işler daha iyiydi. Turist yoğunluğu fazlayken esnaf az da olsa iş yapabiliyordu. Ancak şu anda otellerde doluluk oranları yüzde 20-30 seviyelerinde. Dolayısıyla turist de gelmiyor. Esnaf da kendi sosyal medya hesaplarından sesini duyurmaya çalışıyor. Asıl sorun ulaşım. Turist gelmek istese bile gelemiyor. Taksi var ama otobüs düzenli çalışmıyor. Taksiyle gelen turistler de genellikle taksicilerin anlaşmalı olduğu alışveriş noktalarına götürülüyor. Herkes kendi ekonomik sıkıntısını yaşamaya çalışıyor” sözlerine yer verdi.

HEM BÜYÜKŞEHİR HEM SERİK PAZARCIYA ENGEL
Pazarcı esnafının en büyük engelinin belediyeler olduğunu belirten Başkan Akıllı, “Bir de şöyle bir durum var; 10-20 dükkânın bulunduğu yerlere "Grand Pazar", "Falanca Pazar" gibi isimler verilmiş. Oysa gerçek pazar yerine turisti getiren kimse yok. Benim daha önce bununla ilgili bir çalışmam vardı. Pazarların tanıtımını yapacak, pazarın kurulduğu günlerde ücretsiz müşteri servisi sağlayacaktık. Amacımız turisti çarşıya ve pazara çekmekti. Ancak Büyükşehir Belediyesi buna engel oldu. Biz konuyu mahkemeye taşıdık ve davayı kazandık. Şimdi yeniden bu uygulamayı hayata geçirmek istiyorum. Ancak "Ortam gerilmesin" deniliyor. Taşımacılar karşı çıkıyor. Oysa düzenli taşımayı zaten yapmıyorlar. Şu anda beklemedeyiz. Onlar da "Biz bir çalışma yapacağız” diyorlar.

ESNAFIN KEPENK KAPATMA RİSKİ VAR
Bu süreçte esnafın kepenk kapatma riski de oldukça yüksek. Esnaf gerçekten çok zor durumda. Özellikle Boğazkent Pazarı büyük sıkıntı yaşıyor. Pazarda yaklaşık 150 esnaf var ama bunların sadece 50 kadarı tezgâh açabiliyor. Belediye de burayla ilgili herhangi bir çalışma yapmıyor. Pazarın tanıtımı konusunda ya da müşteri çekebilmek adına hiçbir çaba yok. Buna rağmen işgaliye ücretlerini düzenli olarak tahsil ediyor. Bu da esnaf için ayrı bir maliyet oluşturuyor” dedi.

KİMSE ELİNİ TAŞIN ALTINA KOYMUYOR
Serik Belediye Başkanı Kadir Kumbul ile görüştüklerini söyleyen Başkan Akıllı, “Kadir Kumbul ile görüştüm. Ben oldukça aktif bir oda başkanıyım. Sürekli görüşüyoruz. Gerektiğinde tartışıyoruz da. Esnafın yaşadığı sıkıntıları dile getirmekten çekinmiyorum. Belediye yönetimi sadece toplantılara gelip alkışlanmasını istiyor. Ben öyle biri değilim. Esnaf hangi sorunu dile getiriyorsa onu ilgili makamlara taşıyorum. Kanunda da açıkça yazıyor. Belediyeler ve ilgili meslek odaları ücretsiz müşteri servisi yapabilir. Ama kimse taşın altına elini koymuyor” diye konuştu.

MUHİTTİN BÖCEK İZİN VERMEDİ
Şu anda tutuklu bulunan Antalya Büyükşehir Belediye Başkanı Muhittin Böcek ile defalarca konuştuklarını belirten Başkan Mevlüt Akıllı, “Muhittin Böcek döneminde birebir görüştüm. O dönem Ulaşım Daire Başkanı Nurettin Tonguç vardı. Kendisine projeyi anlattım. 2022 oda seçimlerinden sonra esnafa söz vermiştik. Sağ olsun, güzergâh izin belgelerini verdi. Biz de taşımacıdan CH plakalı otobüs kiraladık. Kendi otobüsümüz yoktu. Bir gün servisi başlattık. Ancak taksici esnafı tepki gösterdi.
ODANIN BÜTÇESİ YOK
Daha sonra Muhittin Başkan'ın katıldığı bir toplantıda konu tekrar gündeme geldi. Ben bunun yasal hakkımız olduğunu söyledim. Her gün değil, sadece pazarın kurulduğu günlerde taşıma yapacağımızı anlattım. Belek'te yaklaşık 280 turizm esnafı bulunuyor. Kadriye'de 150, Boğazkent'te 150 civarında turizme yönelik hizmet veren esnaf var. Otobüs ücretlerini de odamız karşılamıyor. Bu hizmetten faydalanan esnaftan hizmet bedeli alıyoruz. Çünkü odamızın bunu tek başına karşılayacak bütçesi yok.
Muhittin Başkan ise "66 mahalle var, bunların 63'ü serbest ama bu üç güzergâhta taşıma yapamazsın" dedi. Ben de talep olan her yere taşıma yapabileceğimizi söyledim. Gebiz isterse oraya da servis koyabileceğimizi ifade ettim. Ancak oradan talep yoktu.”
SİYASİ GERİLİM ENGELİ AŞILAMIYOR
Siyasi engellere dikkat çeken Başkan Akıllı, “Sonrasında izin iptal edildi. Biz de dava açtık ve kazandık. Ancak bugün hem siyasi hem de idari anlamda destek göremiyoruz. Şimdi "Biz bu işi çözeceğiz" diyorlar ama henüz düzenli bir ulaşım sistemi kurulabilmiş değil. Bu nedenle beklemek zorunda kalıyoruz. Ben bugün yine servisi başlatabilirim. Ancak sürekli bir siyasi gerilim yaşanmasını da istemiyorum. Çünkü yönetmeliği değiştirerek elimizdeki yetkiyi tamamen kaldırabilirler. Bu yüzden sessiz kalıyoruz ama esnaf gerçekten çok zor durumda.
150 ESNAF BATIYOR
Yaklaşık 300-400 sabit dükkân esnafımız bulunuyor. Bunlar pazarcı esnafından ayrı. Boğazkent'te yaklaşık 150, Kadriye'de de yaklaşık 150 turizme yönelik hizmet veren esnaf var. Bunların dışında da çok sayıda esnaf bulunuyor. Esnaf sadece Serik'ten değil; Manavgat, Antalya ve Kemer gibi ilçelerden de geliyor. Biz üyemiz olsun ya da olmasın tüm esnafa sahip çıkıyoruz. Manavgat'a giden bizim esnafımıza oradaki oda sahip çıkıyor. Biz de onların esnafına burada sahip çıkıyoruz. Meslek odaları arasında bu konuda dayanışma içerisindeyiz” dedi.





