Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) Antalya Milletvekili Aykut Kaya tarımın başkenti Antalya’da her geçen gün artan üretim maliyetini gözler önüne serdi. Üretim maliyeti altında ezilen çiftçilerin giderlerini kalem kalem açıklayan Milletvekili Kaya, toprağı sürmek için gerekli olan mazottan, fide parasına kadar bütün girdi maliyetlerini gün yüzüne çıkardı. Çiftçilerin zararına üretim yaptıklarına vurgu yapan Milletvekili Kaya, ihracatın teşvik edilmesi ve Ukrayna krizinin bir an önce çözülmesi için çağrıda bulundu.

Aykut Kaya Domates Serasi (1)

MİLLETVEKİLİ KAYA ACI TABLOYU HESAPLADI

Serik’te domates üreticilerini ziyaret eden Milletvekili Kaya, domates hasadı gerçekleştirerek çiftçilerin sorunlarını dinledi. Çiftçilerin zor şartlar altında ayakta kalmaya çalıştıklarının altını çizen Milletvekili Kaya şu sözlere yer verdi:

“Toprağı sürmek için dönüm başı 1.000 TL mazot maliyeti var. Ekim öncesi toprağa verilen ilaç ve plastik örtü maliyeti 14.500 TL. Bir dönümde 3.000 fide ekiliyor, fidenin tanesi peşin alındığında 19 TL desek, dönüm başı fide maliyeti 57.000 TL. Bir dönüm için kullanılan bambus arısı 3.000 TL. Kullanılan gübre ve ilaç bir dönüm için en az 20.000 TL tutuyor. Bir dönüm için yaklaşık 30 işçilik yevmiyesi gerekiyor, toplam işçilik maliyeti dönüm başı 45.000 TL. Sulama elektrik ve hale nakliye masrafını katarsak 10.000 TL.

Aykut Kaya-29

DOMATESİN DÖNÜM MALİYETİ 150 BİN TL

Tüm bunları topladığımızda bir dönüm domates serasının maliyeti 150.500 TL’yi buluyor. Çiftçimiz bir dönümden 7 ton domates alıyor, ton başı maliyet 21.500 TL’ye geliyor, kilo başına yaklaşık 21 TL’ye geliyor. Ama bu hesabın içinde icar yok, sera sigortası yok, araç-traktör sigortası yok, halde ödediği %12,84 komisyon yok. Bunları da eklediğimizde domatesin maliyeti kilo başı 26-27 TL’den aşağı olmuyor.

“ÇİFTÇİ ZARARINA ÜRETİM YAPIYOR”

Bu durumda çiftçimiz domatesini 20 TL’ye satsa ne olur, 25 TL’ye satsa ne olur? Çiftçimiz bugün zararına üretim yapıyor. Bu şartlarda çiftçimizin ayakta kalma şansı yok. Çiftçimizin tek isteği var, ürününe bir an önce pazar bulmak.”

Kaynak: HABER MERKEZİ