Türkiye’nin önemli meyve üreticisi illeri arasında yer alan Antalya’da hasat zamanı gelen ürünlerde rekolte düşüşü dikkat çekiyor. Don felaketi ve kuraklık gibi etkenlerle elma, armut, nar ve zeytinde ciddi düşüş olduğu gözlendi.
REKOLTEDE CİDDİ KAYIPLAR
Antalya Ticaret Borsası Başkanı Ali Çandır, hasat dönemi başlayan nar, elma, armut, zeytin, yaş sebze ve kesme çiçekte ciddi kayıpların olduğunu belirterek, “Nar üretimi beklentinin yüzde 25 altında gerçekleşiyor. Armut ve elmada don nedeniyle rekolte yüzde 60 düştü. Zeytinde rekolte yüzde 35 civarında düşük olup 55 bin ton zeytin, 8 bin ton zeytinyağı tahmini yapılıyor” dedi.

POPÜLİST SİYASET TİCARETİN ÖNÜNDE
Antalya Ticaret Borsası’nın, Ekim ayı olağan meclis toplantısında konuşan Başkan Ali Çandır, Dünya ticaret düzeninin zorlu bir dönemden geçtiğini belirterek, “Son 25 yılda günlük popülist siyasetin ticarete bu kadar hakim olduğu dönem az sayıda olmuştur. Dünyanın gelişmiş ülke politikacılarının kurup kurallarını belirlediği Dünya Ticaret Örgütü gibi kurumların işleyişi, tamamen keyfi şekilde, tersine çevrilmektedir. Bunu yapanlar da kuralları koyan ülkeler olunca arada bizim gibi ülkeler ticarette ciddi boyutta zorlanmaktadır” dedi.
MALİYETLER DÖVİZDEN 2 KAT FAZLA ARTTI
Son beş yılda, yurtiçi maliyetlerin döviz fiyatlarından en az iki kat hızlı artmasının, ihracatta fiyat rekabetinde gerilemeye ve pazarda tutunma zorluklarına neden olduğunu belirten ATB Başkanı Ali Çandır, “Eylül ayı verilerine göre, Türkiye ihracatı aylık yüzde 2,8, yıllık yüzde 4,7 artarken, Antalya ihracatı aylık yüzde 8,6, yıllık yüzde 3,5 azaldı. Tarım ihracatı ülke genelinde aylık yüzde 0,9, yıllık yüzde 0,1 azalırken; kentimizde aylık yüzde 15,7, yıllık yüzde 0,5 düştü. Yaş meyve-sebze ihracatı ise ülkemizde aylık yüzde 10,2, yıllık yüzde 7,2, Antalya’da ise aylık yüzde 27,8, yıllık yüzde 2,5 oranında azaldı” şeklinde konuştu.

KEYFİ KORUMACILIK UYGULAMALARININ ETKİSİ
Açıklanan verilerin, ihracatı standarda dayalı ürünlerle yapılan Antalya’nın, ülke ortalamasının dahi gerisine düştüğünü gösterdiğini belirten Çandır, “İhracattaki bu düşüşün iki temel nedeni vardır: yurtiçi maliyet artışları ile döviz kuru arasındaki dengesizlik ve küresel piyasalarda artan keyfi korumacılık uygulamaları. İthalatımız ise bunun tam tersi konumundadır ve kontrolsüz bir şekilde artmaktadır” dedi.
COĞRAFİ İŞARETİN ÖNEMİ ANTIYOR
Coğrafi işaretli ürünler, ülkemiz için önemli bir fırsattır. Üreticilerin tescile uygun üretim yapması, etkin denetim mekanizmaları ve üretici bilincinin güçlenmesiyle bu alanda kısa sürede güçlü bir pazar oluşturabiliriz. Berry sektörü hızla büyüyor. Çilek, maviyemiş, ahududu ve böğürtlen gibi ürünlerde Avrupa, Orta Doğu ve Körfez ülkeleri önemli pazarlar sunuyor. Enerji verimliliği artık yalnızca enerji üretimi değil, enerjiyi ölçmek, izlemek, azaltmak ve geri kazanmak anlamına gelen bir yönetim anlayışıdır. Kesme çiçek sektöründe ise artan maliyetler, ihracat pazarlarında yaşanan sıkıntılar, finansmana ve araziye erişimdeki zorluklar gündeme gelmiştir.

TARIM MESLEK LİSELERİNE DESTEK
Milli Eğitim Bakanlığı ile Birliğimiz arasında imzalanan “Tarım Sektörüne Yönelik Mesleki ve Teknik Eğitim İş Birliği Protokolü” ile tarım sektöründeki nitelikli insan kaynağı açığının kapatılması hedeflenmektedir. Bu kapsamda, tarım alanında eğitim veren 30 meslek lisesi, bulundukları illerdeki ticaret borsalarıyla eşleştirilecektir. Böylece öğrenciler teorik bilginin yanında uygulamalı üretim deneyimi kazanacaktır. Antalya olarak biz de bu çalışmaya katkı vereceğiz. Gençlerimizin üretime katıldığı, bilgiyi pratiğe dönüştürdüğü bir eğitim modelini yerleştirmeyi amaçlıyoruz.





