“Hurda araç teşviki çıktı” ve “20 yaş üstü araç ÖTV’siz otomobil geliyor” başlıkları kamuoyunda geniş yankı uyandırdı. Ancak TBMM gündeminde yer alan kanun teklifleri henüz yasalaşmadı, Resmî Gazete’de yayınlanmış bir karar bulunmuyor. Sosyal medyada dolaşan fiyat listeleri ve tarih iddiaları beklentiyi artırırken vatandaşlar, geçmişte defalarca gündeme gelip hayata geçirilmeyen vaatlerin tekrarlandığını ifade ederek tepki gösterdi.

HURDA ARAÇ TEŞVİKİNDEN KİMLER YARARLANACAK?
20 yaş ve üzeri aracını hurdaya verenlere ÖTV’siz sıfır araç verilmesi için hazırlanan kanun teklifi Meclis’e sunuldu. Teklif kapsamında, eski araçların trafikten çekilmesi, yakıt ve bakım maliyetlerinin düşmesi ve çevre kirliliğinin azaltılması hedefleniyor. Hangi araçların kanun kapsamında olacağı ise merak konusu. Söz konusu yasadan 2005 ve öncesi model araç sahipleri yararlanabilecek; aracını hurdaya verene bir defaya mahsus ÖTV muafiyeti yapılması öngörülüyor.

ÖTV’SİZ ARAÇ FİYATLARI
Yerli üretim araçları arasında ÖTV’siz fiyatlar şu şekilde:
Clio: 712 bin TL
Hyundai i20: 567 bin TL
Megane: 880 bin TL
Egea Cross: 588 bin TL
Focus: 798 bin TL
TOGG SUV: 1 milyon 321 bin TL
Egea (en ucuz): 581 bin TL

“HEP HAYAL BUNLAR”
“Hurda teşviki” veya “20 yaş üstü araçlara ÖTV’siz sıfır araç” uygulaması resmi olarak yürürlükte değil. Meclis’te teklifler var, kulislerde konuşuluyor, ama henüz kabul edilmedi. Halk arasında dolaşan “çıktı, geliyor” iddiaları ise beklenti yaratırken teklifin gerçeğe dönüşmesi için yasal sürecin tamamlanması gerekiyor.
Vatandaşlar ise şöyle tepki gösterdi:
Yıllardır aynı muhabbet dönüp duruyor. İkinci el araçlara düzenleme gelecekmiş, hurda indirimi olacakmış, kredi imkânı sağlanacakmış. Hep hayal bunlar. Devlet sıfır kilometre arabadan üç beş yıl boyunca vergi almazsa hazine kayba uğrar, böyle bir şeye yanaşmaz. Ancak satışlar düşerse gündeme gelir.

EKİMDE ÇIKACAK’ DEDİLER, ARALIK BİTTİ HÂLÂ SES YOK
Geçmişte de konuşuldu, kabul edilmedi. Umarım bir gün 20 yaş ve üzeri araçları kapsar da trafikte güvenlik artar. ‘Ekimde çıkacak’ dediler, aralık bitti hâlâ ses yok. Millet Asya’da 50-60 bine araba alıyor, biz hâlâ vergiyi konuşuyoruz. İnsanlar hurdalara binmekten bıktı, ustaları zengin etmekten yoruldu. Herkesin yeni arabaya binmeye hakkı var.”

10 YILDIR AYNI TANTANA
Üç ay bekledim, boşuna umut verdiler. 20 yaş üstü arabaya zam yaparlar, açığı kapatırlar. Öyle bir şey olsa bile ya Clio ya Egea 1 milyon 400 bin olur. Daha önce 25 yaş üstü diye gündeme geldi, ses çıkmadı. Şimdi 20 yaş üstü diyorlar. 10 yıldır aynı tantana. 2012’den beri bu teklif var.”




