CHP Antalya Milletvekili Aliye Coşar, Tüketici Hakem Heyetlerinin kapatılmasına tepki gösterdi. Hak aramada tüketicilerin tekrar mağdur olacağın savunan Coşar, konuyu TBMM’ye taşıdı. Coşar, özellikle tüketicinin üründe mağdurken bir de hak aramada tekrar mağdur olacağını vurguladı. CHP Antalya Milletvekili Aliye COŞAR, Ticaret Bakanlığı’nın 16.09.2025 tarihli kararı ile Antalya’da aralarında Alanya ve Manavgat’ın da bulunduğu 5 ilçedeki Tüketici Hakem Heyetlerinin kapatılarak hizmetin İl Merkezi’ne taşınması kararının, bölge halkı ve tüketiciler açısından yaratacağı olası mağduriyetlere dikkat çekti.
Coşar, bu uygulamanın Antalya ilimizde ve diğer illerimizde mağduriyet yaratacak bir uygulama olduğunu, tüketicinin üründe mağdurken bir de hak aramada tekrar mağdur olacağını belirtti.
YÜKSEK BAŞVURU SAYISI VE TURİZM YOĞUNLUĞU
Manavgat ve Alanya’nın Türkiye’nin en önemli turizm merkezlerinden ve nüfuslarının oldukça yüksek olduğunu belirten COŞAR, önergesinde Manavgat İlçe Tüketici Hakem Heyeti’nin yıllık karar sayılarının sürekli arttığını rakamlarla ortaya koydu.
İLÇELERDEKİ VATANDAŞLAR OLUMSUZ ETKİLENECEK
Sadece Manavgat’ta 2025 yılının ilk 9 ayında 2000’den fazla karar alındığını belirten Coşar, bu yoğunluğun bölgedeki tüketici uyuşmazlıklarının ciddiyetini açıkça gösterdiğini ifade etti. Ayrıca Alanya ve Manavgat İlçe Tüketici Hakem Heyetlerine bağlı Akseki, İbradı, Gündoğmuş ve Gazipaşa ilçeleri ve komşu il sınırındaki mahalleler gibi coğrafyada yaşayan vatandaşlarımızın da bu karardan olumsuz etkileneceğinin altını çizdi.

TÜKETİCİ İÇİN YENİ MAĞDURİYETLER DOĞURACAK
Antalya Milletvekili Aliye Coşar açıklamasının devamında, tüketicilerin mağdur olmaması ve hak arama süreçlerinin aksamaması için bu uygulamadan vazgeçilmelidir. Kısa sürede sonuç alabiliyorken Tüketici Hakem Heyetlerinin merkezde toplanmasının tüketici için yeni mağduriyetler yaratacağını belirtti. Sistemin bu hali işlerken merkezde toplanarak hizmet etmesi tüketici açısından yeni sorunlar doğuracaktır.
“ETKİ ANALİZİ YAPILDI MI? GEREKÇELER NELERDİR?”
Antalya Milletvekili Aliye COŞAR, Ticaret Bakanı’na şu soruları yöneltti:
““Bakanlığınızın 16.09.2025 tarihli ve 113596046 sayılı kararı ile Antalya’nın ilçelerindeki Tüketici Hakem Heyeti'nin kapatılması kararın gerekçeleri nelerdir?
Bakanlığınız, Manavgat ve Alanya gibi turizm yoğunluğu ve nüfusu yüksek ilçelerde Tüketici Hakem Heyeti'nin kapatılmasının, tüketicilerin hak arama yollarına erişimini zorlaştırması, uyuşmazlıkların çözüm sürelerini uzatması ve dolayısıyla kamu hizmetinin etkinliği ve verimliliği açısından yaratacağı olası sorunlara ilişkin herhangi bir etki analizi yapmış mıdır? Yapıldıysa, sonuçları nelerdir?
Manavgat ve Alanya Tüketici Hakem Heyetlerinin yıllık karar sayılarının sürekli artış göstermesi ve sadece Manavgat ilçe Tüketici hakem Heyetinin 2025 yılının 9 ayında 2000'den fazla karara ulaşmış olması dikkate alındığında, bu yoğunluğu karşılayacak hizmetin Antalya İl Merkezinden nasıl ve ne kadar sürede verileceği planlanmaktadır?

RİSK ANALİZİ YAPILDI MI?
Başvuru sayısı her geçen yıl artan Manavgat ve Alanya Tüketici Hakem Heyeti'nin iş yükünün, kapatma sonrası Antalya İl Tüketici Hakem Heyeti'nin kapasitesini ne ölçüde aşacağı ve bu artışın tüm Antalya genelindeki karar verme sürelerini ne kadar uzatacağına dair bir etki ve risk analizi yapılmış mıdır? Yapıldıysa, sonuçları nedir?
Manavgat'ın ve Alanya’nın coğrafi olarak birbirinden uzak, hatta komşu il sınırlarında yer alan mahallelere sahip olduğu göz önüne alındığında, merkeze uzak bölgelerde ikamet eden vatandaşların yüz yüze bilgi alma, sonuçlandırma ve masrafsız hak arama imkânlarının kısıtlanmaması için Bakanlığınızca öngörülen ek tedbirler var mıdır? Varsa bu tedbirler nelerdir?
Alanya, Manavgat ve çevre ilçelerdeki (Akseki, İbradı, Gündoğmuş ve Gazipaşa) tüketicilerin mağdur olmaması ve hak arama süreçlerinin aksamaması için Bakanlığınızca ek tedbirler alınması düşünülmekte midir? Düşünülmekte ise bu tedbirler nelerdir?
Tüketici ile birebir iletişimin, bilinçli tüketici kavramının yaygınlaşması ve ticari hayatın olumlu etkilenmesi açısından önemli olduğu değerlendirildiğinde, Manavgat'taki ve Alanya’daki tüketicinin merkeze gitmeden etkin bir biçimde korunması ve bilinçlendirilmesi için yerel düzeyde hangi alternatif bilgilendirme ve danışmanlık hizmetlerinin sürdürüleceği planlanmıştır?

YENİ DÜZENLEME İŞ YÜKÜNÜ HAFİFLETECEK Mİ?
Yeni düzenlemeyle Tüketici Hakem Heyetine başvuruların sistem üzerinden yapılacağı ve fiziki evrak kabul edilmeyeceği (sadece yüklü dosyaların elden teslim alınacağı) belirtilmiştir. Bu uygulama ile hakem heyetine başvuru yapan kişi kısa zamanda sonuç alabilecek midir? Merkeze yapılan başvurular kısa sürede çözülebilecek midir? Yeni yapılandırma sonrasında İl Tüketici Hakem Heyetinde iş yoğunluğu oluşması ve karar sürelerinin uzaması riski bertaraf edilebilecek midir?
Tüketici hakem heyetine başvurmuş bir kişi, başvurusunun incelenmesi aşamasında yerinde inceleme gerektiren durumlarda bilirkişi sorununu nasıl çözecektir? Bilirkişi tespiti ve görevlendirmesi ilçeden mi yoksa merkezden mi belirlenecektir?
Merkeze yapılan başvurular kısa sürede çözülebilecek midir? Yeni yapılandırma sonrasında İl Tüketici Hakem Heyetinde iş yoğunluğu oluşması ve karar sürelerinin uzaması riski bertaraf edilebilecek midir?”





