Antalya'nın Konyaaltı ilçesine bağlı Çakırlar Mahallesi'nde hayata geçirilmesi planlanan Türkiye Sosyal Konut Projesi, dar gelirli vatandaşlara konut sağlama hedefiyle savunulurken, yer seçimi üzerinden büyüyen tartışmalar kamuoyunda yeni bir kırılma yarattı. Akdeniz Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Bölümü’nden Prof. Dr. Nihat Dipova, dere yatağı, taşkın riski ve zemin oluşumuna ilişkin bilimsel uyarılarıyla projenin çevresel ve afet boyutunu yeniden gündeme taşıdı.

Prof. Dr. Dipova’dan Toki̇ Projesi Için Taşkın Uyarı (1)-2

ÇANDIR ÇAYI’NIN ESKİ VE AKTİF DERE YATAĞI

AKDÜ İnşaat Mühendisliği Bölümü'nden Prof. Dr. Nihat Dipova, sosyal medya hesabından yaptığı paylaşımda, “Çakırlar ‘da taşkın olur mu? Çakırlar ‘da Çay yatağı nereye kadar uzanıyor?” soruları üzerinden değerlendirmede bulundu.

Çandır Çayı, Boğaçay'ın kolları içinde su ve sediman (kum-çakıl) kapasitesi en büyük olan kol olduğunu vurgulayan Prof. Dr. Dipova, “1985 uydu fotoğrafına baktığımızda bu bölümde tipik bir örgülü (braided) nehir yatağı görülmektedir. Sedimanı taşıyan, seren gerekçe su olduğuna göre, çay yatağının en azından bu fotoğrafta görüldüğü kadar olması lazım. Bu fotoğraf fezeyan zamanına ait değil, ama hem jeomorfolojik ipuçları hem de taşkın hesaplarından ortaya çıkan taşkın suyunun kapladığı alan bilgileri birbirini doğruluyor” dedi.

Prof. Dr. Dipova’dan Toki̇ Projesi Için Taşkın Uyarı (2)-1

“BAŞKA DA YOL YAPMA İMKÂNI YOK”

“TOKİ konutları neden taşkın riski olan, yakın tarihte zaten dere yatağı olduğu bilinen bir bölgeye yapılıyor?” sorucunu yönelten Prof. Dipova, özellikle Batı Çevre Yolu için başka yol olmadığını ifade ederek, “Antalya’da sosyal konut yapacak başka alan kalmadı mı? Deprem haritasına baktığımızda Antalya il merkezinin en büyük deprem ivmesi ve en büyük zemin büyütmesi nerede çıkıyor?

Prof. Dr. Dipova’dan Toki̇ Projesi Için Taşkın Uyarı (2)

Bu parametrelerin en düşük olduğu bölgelerde hazine arazisi kalmamış mı? Kayalıklarla sınırlı iki adet çanaktan oluşan Boğaçayı Ovası’na nasıl ana ulaşım arterleri oluşturacaksınız? O kadar ahali çakırlara nasıl girip çıkacak? "batı çevre yolu" adı altında yapılan yol daha hizmete açıldığı yıl şehir içi bulvara dönüştü. Başka da yol yapma imkânı yok” sözlerine yer verdi.

Muhabir: ABDULREZZAK KILIÇ