Antalyalı sera üreticisi Mehmet Akça, Türk üreticilerin Avrupa ve Rusya’daki üreticilerden daha kaliteli ürün yetiştirdiğini belirterek ihracatçılardan taleplerde bulundu. İspanya’daki üreticileri yerinde ziyaret ettiğini ve üretim koşullarını incelediğini belirten Akça, Türkiye’de daha kaliteli ürünler yetiştiğini ancak uluslararası pazarda ürünlerin değerini bulmadığını söyledi.

TÜRKİYE’DE ÖNCELİK ANALİZ DEĞİL, KOZMETİK
İhracatçıların, tercihleri ile üretim maliyetlerinin artmasına neden olduğunu belirten Mehmet Akça, “İspanya’ya gidip üretim ve ihracat şartlarını yerinde gördüm. İspanya’nın ürün kalitesi bizden daha kötü. Çünkü orada öncelik görüntü değil analiz. Ancak Türkiye’deki öncelik kozmetik, yani görüntü. Türkiye’de ise hem görüntü hem de analiz en iyi olmak zorunda. İhracatçıların en önemli önceliği analiz olmalı. Kozmetik çok daha sonra gelmemeli” uyarısında bulundu.

İHRACATÇI ÜRETİCİLERİ ŞEKİLLENDİRMELİ
İhracatçıların, Avrupa ve Rusya’daki rakiplerinde aynı kalitede görüntünün olmaması nedeni ile türk ürünlerindeki görüntünün daha iyi olması gerektiğini düşündüğünü belirten üretici Mehmet Akça, şunları söyledi: “Analizi ve görüntüsü iyi olan ürün, ihracat yapılan ülkelerde daha çok tercih ediliyor. Ancak ihracatçı üreticileri şekillendirmeli. Avrupa’daki şikayetlerin yüzde 60’ı Türkiye kaynaklı. O ürünleri Avrupa’ya ihracatçı gönderiyor. İhracatçı önce düzgün üreticiden düzgün ürün alıp Avrupa’ya göndermeli”.

DOĞRU ÜRETİM YAPAN ÇİFTÇİ AYIRT EDİLMELİ
Gönderilen ürünlerde sorun çıkınca önce ihracatçı, sonra komisyoncu, son olarak da üreticinin patladığını belirten üretici Mehmet Akça, “Türk çiftçisinin müşterisi Avrupa değil, ihracatçı. İhracatçının müşterisi ise Avrupa. İhracatçılar, doğru üretim yapan üreticiyi diğerlerinden ayırt etmesi gerekiyor. Çiftçiyi kaliteli üretim yapmaya zorlaması gerekiyor. İç pazara üretim yapan çiftçi ile ihracata üretim yapan çiftçiye aynı değer veriliyor. Bu konuda ihracatçıların çok dikkatli olması gerekiyor” şeklinde konuştu.





