Turizm cenneti Antalya’da turizm sektöründe personel krizi yaşanmaya devam ediyor. Oldukça zor şartlarda çalışan turizm emekçilerinin özlük haklarının yanı sıra ekonomik kıskaç altında kaldı. Öte yandan turizmde her sezon sonunda otellerde ve işletmelerde tekrar eden ‘askıda personel’ uygulamasıyla turizm emekçileri göz ardı ediliyor. Yılın 12 ayı boyunca çalışan işçilerin yerine sadece sezonluk çalışanların tercih edilmesi yeni bir krize neden oldu.
Söz konusu uygulama turizm sektöründe yeni sorunları gün yüzüne çıkarttı. Konuya ilişkin Turizm Teknik Servis Çalışanları Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Engin Çelik, bu uygulamanın çalışanları ekonomik çıkmaza sürüklediğini ve sektöre uzun vadede zarar verdiğini ifade ederek işletmelere sert çıktı.
OTELLERDE ASKIDA PERSONEL KRİZİ
Askıda personel paradoksunun hayatımıza ekmek üretimi yapan bir fırının alım gücü yetersiz olan vatandaşların sebeplenmesi için akşamları kalan ekmekleri hayır işlemek için askıya benzer bir standa poşet ile asması ile girdiğini hatırlatan Çelik, “Çokça işletmelerde bu toplumsal hareketi destekledi mükemmel ve vicdani durumu destekleyenlerden biri de ben oldum her fırından ekmek aldığımda. Askıda personel lügati ile oteller de tanıştım gayri ihtiyari sezon sonunda oteller kapalı olduğu için bir anlamda mantıklı gelmişti ancak sonrasında departmanlar arası facia ki ne facia oldu. Kış sezonu, teknik departmanı, ev kirası, elektrik, su, doğalgaz, mutfak masrafı, mutfak departmanı, ön büro departmanı, muhasebe departmanı, güvenlik departmanı ve F&b departmanı… Sonuç 5 ay boyunca personel zor zamanlar geçiriyor. Personelimizi askıya alarak kime hayır işliyorsunuz kendinize mi?” diye konuştu.
“KAZANÇ SAĞLADIĞINI ZANNEDEN İŞLETMELER ASLINDA KAYBEDİYOR”
Sezona başlarken oteller tarafından ‘Personel bulamıyoruz’ diye yaygara koparıldığını aktaran Çelik, “Yurt dışından personel arayışına giriyorsunuz. Ama misafirlere en fazla 5 ay hizmet verecek. Aldığınız yorumlar şikayetler onların çok da umrunda olmaz çünkü seneye başka otelde olacaklardır.
Askıda personel yerine mevcut personellerin eğitim ve belgelendirme ile yeni sezona hazırlamak, motive etmek, aidiyet duygusunu aşılamak kadrolaşma personel sirkülasyonunu azaltmak hem misafirlerin rahatlığı ve konforlu bir tatil yapmalarına sebep olacak hem de kaliteli profesyonellikle kazançlar artacak. Personel kısıtlamasından kazanç sağladığını zanneden işletmeler kaybeden olur tecrübesiz personel zarar verir unutmayın” ifadelerini kullandı.