Turizmde 2025’in ilk 7 ayında, tüm Dünyada gözle görülür büyüme yaşanırken, kaynak pazarlarda ve gelirlerde Türkiye yüzde 2 düşüş yaşadı. Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TÜRSAB) Başkan Başdanışmanı Hamit Kuk, 2025’ten beklentilerinin çok yüksek olmasına rağmen düşüş yaşayan tek ülkenin Türkiye olmasının dikkat çekici olduğunu söyledi.
TÜRKİYE, TURİZMDE KÜÇÜLEN TEK ÜLKE
2025’in ilk 7 ayında kaynak pazarlarda ve gelirlerde yüzde 2 düşüş yaşandığını belirten Hamit Kuk, “Dünya genelinde yüzde 3-5 büyüme öngörülürken, sadece Türkiye’de düşüş olması dikkat çekici. İlk 7 ayda düşüş yaşayan tek ülkeyiz. İnen uçak ve gelen yolcu sayısındaki artışın gerçekleri yansıtmadığını artık kabul etmeliyiz. Almanya, Hollanda, İngiltere, Kazakistan, Azerbaycan ve Rusya gibi ana pazarlarda bile düşüş yaşandı. Sektörde bir yerlerde bir yanlışlık var” diyerek dikkat çeken açıklamalarda bulundu.
PAHALI ÜLKE ALGISI ÇOK TEHLİKELİ
Yüksek maliyetten kaynaklı pahalılığın turistleri ürküttüğünü belirten Hamit Kuk, “Almanya, Rusya ve BDT ülkelerinde Türkiye’ye karşı ‘pahalı ülke’ algısı oluşmaya başladı. Pahalı ülke algısı uzun vadede çok tehlikeli bir durum. Son yıllarda döviz yüzde 500 artmışken, et fiyatlarının yüzde Bin’in üzerinde artması pahalılığı beraberinde getirdi. Almanya’da 1,5-2 Euro’ya içilen kahve Antalya ve Bodrum’da 4-5 Euro’ya içilince turistler bunu sorguluyor” ifadelerini kullandı.
ACENTA VE OTEL FAZLA, DENETİM YETERSİZ
Ekonominin hızlı bir şekilde düzeltilip enflasyonun düşürülmesi gerektiğine dikkat çeken Hamit Kuk, şunları söyledi:
“Fırsatçıların önüne geçmek için denetimlerin sıklaşması gerekiyor. Turizmle ilgili temel yapısal sorunlarımız var. Sadece Antalya’da yaklaşık 3 bin otel ve 3 bin seyahat acentası var. Turizm Bakanlığı’nın ise sadece 2 tane denetmeni var. Bu şartlar altında denetim yapmak imkansız hale geliyor. Otellerin denetleme yetkisini otellere, acentaları denetleme yetkisi ise acentacılarda olmalı. Bakanlık ise TÜRSAB’ı desteklemeli”.
TURİZMDE YENİ BİR MANİFESTOYA İHTİYAÇ VAR
Turizm sektörünün yeni bir manifesto yazması gerektiğini belirten TÜRSAB Başkan Başdanışmanı Hamit Kuk, sözlerini şöyle tamamladı: “Uzun vadede daha büyük sorunlarla karşılaşmamak için bir an önce adım atmamız gerekiyor. Yerel yönetimler, turizm paydaşları ve bakanlık aynı masada toplanarak önümüzdeki 10-20 hatta 50 yıllık süreçleri hedefleyen yeni bir yol haritası belirlemeli. Türk turizminin böyle yeni bir manifestoya ihtiyacı var.”