Burdur Gazetesi’nin haberine göre; Sayıştay’ın 2024 yılı denetim raporu, Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi’nde kamu kaynaklarının kullanımına ilişkin dikkat çekici bulgular içeriyor. Rapora göre üniversite, mal ve hizmet alımları için bütçeye konulan 500 milyon 190 bin 326 TL ödeneğin yüzde 10 sınırı olan 50 milyon 19 bin 32 TL’yi aşarak, doğrudan alımlarda toplam 82 milyon 784 bin 733 TL harcama yaptı. Böylece yaklaşık 32 milyon 765 bin TL fazla harcama gerçekleşti.
Kanuna göre bu aşım için Kamu İhale Kurulu (KİK)’ten uygun görüş alınması zorunlu. Ancak raporda, üniversitenin böyle bir başvuruda bulunmadığı açıkça kaydedildi. Üniversite yönetimi, savunmasında limitin aşıldığını kabul etti. Gerekçe olarak “Kamu İhale Kurulu’ndan uygun görüş alma sürecinin karmaşık olduğunu” belirtti ve gelecek yıllarda bu sınıra riayet edileceğini ifade etti. Sayıştay ise bu gerekçeyi yeterli bulmadı ve aynı uygulamanın tekrarlanmaması için açık uyarıda bulundu.
Bu bulgular, üniversitenin genel mali yapısıyla birlikte değerlendirildiğinde dikkat çekici bir tablo ortaya çıkıyor. MAKÜ’nün toplam bilançosu 6 milyar 400 milyon TL’yi aşıyor, öz kaynakları 6 milyar 81 milyon TL seviyesinde bulunuyor. 2024 yılında giderler 2,4 milyar TL düzeyinde gerçekleşirken, gelirler 2,3 milyar TL oldu. Üniversite, faaliyetlerini yaklaşık 1,2 milyar TL olumlu farkla kapattı. Buna rağmen doğrudan alımlarda yasal sınırların aşılması, şeffaflık ve denetim tartışmalarını gündeme taşıyor.
Bilanço toplamı: 6.400.436.563 TL
Öz kaynaklar (net değer): 6.081.635.104 TL
2024 Mal ve hizmet ödeneği: 500.190.326 TL
Doğrudan alım harcaması: 82.784.733 TL
Limit aşımı: 32.765.700 TL
DOĞRUDAN ALIMDA NELER OLDU?
1. Üniversite gibi bilançosu güçlü bir kurum neden bu kadar aşım yaptı?
2. KİK izni neden hiç alınmadı? Süreçteki idari engeller neler?
3. Mali tablolarla uyumlu olmayan bu uygulama şeffaflık açısından nasıl açıklanabilir?
4. Hangi mal ve hizmet alımları süreci karmaşık hale getirdi? Büyük tutarlı ihaleler yerine neden doğrudan temin yoluna gidildi?