Çin’de Çin Dili ve Edebiyatı eğitimi alan genç girişimci Sercan Koloğlu, Elmalı’da 2023 yılında 30 dekar alanda başladığı blueberry üretimini kısa sürede 200 dekara çıkardı. Uzun vadedeki hedefinin 500 dekar olduğunu söyleyen Sercan Koloğlu’nun yakaladığı başarı diğer çiftçilere de örnek olunca ilçedeki blueberry üretilen alan bir anda Bin dekara yükseldi.

1 YILDA MEYVE VERMEYE BAŞLIYOR

Halk arasında mavi yemiş olarak bilinen blueberry’nin 1 yılda meyve verdiğini ve yatırımın karşılığını hemen alma fırsatlarının olduğunu belirten Sercan Koloğlu, “Dayanıklı ve hastalıklara karşı daha dirençli bir bitki. Blueberry, diğer bitkilere göre daha az su tüketiyor. Şeker, kalp damar gibi hastalıklara iyi gelen çok önemli bir antioksidan kaynağı. Pestisit bakımından çok dayanıklı” bilgilerini verdi.

Blueberry (5)

PASTACILIK VE İÇEÇEK SEKTÖRÜNDEN YOĞUN TALEP

Son yıllarda tanınırlığı artan blueberry’nin özellikle pastacılık ve içecek sektöründe tamamlayıcı bir ürün olarak kullanıldığını belirten Koloğlu, “Son yıllarda bluebery’nin olduğu içecekler ve gıdalar daha çok tercih ediliyor. Avrupa’da kişi başına yıllık 1,5-2 kilo blueberry tüketimi oluyor. Türkiye’de de bu oranı yakalamalıyız. Sağlık açısından diyet listelerinde olması gereken bir bitki” şeklinde konuştu.

Blueberry (4)

-29 DERECEYE BİLE DAYANIYOR

Blueberry’nin çok hassas bir bitki olduğunu belirten Koloğlu, “Kullanılan suyun değeri bile çok önemli. Arıtılmış su vererek üretim yapabiliyoruz. 5-10 dönüm alanda üretim yapacak çiftçiler maliyetini kurtaramayabilir. En az 50 dönümlük alanda yetiştirilirse daha ekonomik olabilir. Hata kabul etmeyen hassas ve narin bir bitki. İyi bakarsanız fazlasıyla dönüş sağlıyor. Kışın -29 dereceye, çiçek zamanında bile -5 dereceye kadar dayanıyor” şeklinde konuştu.

Blueberry (3)

EN ÖNEMLİ SORUN; İŞÇİLİK

Blueberry yetiştiriciliğinin en zor kısmının hasat zamanı olduğunu belirten Koloğlu, “İşçilik ciddi sorun. Aile çiftçiliği ile yapılabilecek bir iş değil. Sulamada ve hasat zamanı işçilikte sıkıntı yaşanabiliyor. Topladıktan sonra çok iyi muhafaza edilmeli. Hem zamanla hem de sıcaklarla mücadele ediyoruz” dedi.

Blueberry (1)

MODASI GEÇMEYECEK BİR ÜRÜN

2 yıllık süreçte önemli mesafe kat ettiklerini belirten Sercan Koloğlu, şunları söyledi: “Başta Hollanda ve Orta Doğu olmak üzere çok sayıda ülkeye ihracat yapıyoruz. İç piyasada ise marketlere perakende olarak satıyoruz. Blueberry, modası geçmeyecek bir ürün. Sağlık için önemi anlaşıldıkça iç piyasada daha çok talep görüyoruz. Avrupa’daki kişi başı tüketimin, kısa sürede Türkiye’de de ulaşılacağını umut ediyoruz”.

Muhabir: HASAN YAVAŞLAR